Flexibiliteit en digitale treinen

Belgische winkels blijven achteruitboeren

Wat heerlijk om op een mooie winterochtend het nieuws te lezen en dan met zulk een goed geschreven, neutraal en evenwichtig stukje journalistiek geconfronteerd te worden!

Belgische winkeliers zien het al jaren met lede ogen aan. De consument koopt steeds vaker online en daarvoor gaat hij naar buitenlandse webshops. De top 3 in België is duidelijk: Amazon, Coolblue en Bol.com. Die laatste twee zijn in Nederlandse handen.

Het is dus niet zo dat we minder kopen, we kopen gewoon minder in winkels met een Belgische eigenaar. We rijden ofwel fysiek de grens over, op zoek naar lagere prijzen voor bijvoorbeeld elektronica, of we shoppen in een webshop met een buitenlandse eigenaar. Die inkomsten vloeien dus het land uit.

We schrijven met z’n allen graag in de eerste persoon meervoud. We hebben het immers over iedereen. Wij, de mensen die kopen in winkels met een Belgische eigenaar, bestaan niet. Niets aan te doen. Alleen wij, de mensen die goedkoper willen kopen en het niet erg vinden om geld naar het buitenland te laten vloeien, bestaan.

Handelsfederatie Comeos ziet vooral een probleem van flexibiliteit. “Wie vandaag iets bestelt op een webshop, wil dat product morgen hebben”, legt directeur-generaal Dominique Michel uit. Die flexibiliteit ligt bij ons veel moeilijker.

Kijk, dit wist ik dus nog niet. Ik dacht dat ik het niet erg vond als ik een product, dat ik vandaag in een webshop bestelde, pas binnen een paar dagen onving. Tja, blijkbaar is dat dus niet zo.

”In Nederland hebben ze nachtarbeid, je kunt studenten inschakelen en met een flexibel uurrooster werken. Die flexibiliteit is er in Nederland en die is er bijna niet bij ons”, legt Michel uit.

Het gaat immers ook om moreel volstrekt neutrale zaken! Ik als consument wil gewoon mijn dingen. En snel! Nu! Ik sta er toch zeker niet bij stil dat mijn dingen een weg moeten afleggen voor ze in mijn gretige vingers aanbelanden. Ze arriveren gewoon. Wij hebben nog nooit gewacht om “onmiddellijke levering” te selecteren. Nog nooit heeft onze muis een rustmoment  gekend terwijl we overwogen of het überhaupt wel nodig was om dingen sneller thuis te hebben dan menselijkerwijs redelijk.

Het probleem in ons land wordt nog duidelijker als we kijken naar de cijfers in de rest van de eurozone. Alleen in België en in Estland is in januari de (binnenlandse) winkelverkoop gedaald. In de rest van de eurozone zit de verkoop stevig in de lift.

“Onze winkeliers zitten geblokkeerd in een model van de 20e eeuw”, legt Michel van Comeos verder uit. “Andere landen zijn volop bezig met de nieuwe economie, wij hebben de digitale trein gemist.”

Het is ironisch, maar ik schrijf dit terwijl ik het omgekeerde meemaak. Ik heb de trein gehaald en was op tijd voor een afspraak in een andere stad, maar de afspraak ging niet door. Nu zit ik op de trein terug en mediteer over gemiste treinen en gehaalde treinen die nergens naartoe gaan. Had ik de trein dan beter gemist? Dat niet, maar ik had beter gedubbelcheckt of ik hem zo nodig moest halen.

Wat zijn dan de mogelijke oplossingen? “De btw op bepaalde producten ligt bij ons hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland, we hebben verpakkingstaksen die Frankrijk niet heeft. Onze regels moeten dus aangepast worden aan die van de buurlanden.”

“Onze bedrijven werken nu ook nog volgens een sociaal systeem van 40 à 50 jaar geleden. We willen met de vakbonden en met de overheid afspraken maken, zodat we veel flexibeler kunnen werken”, besluit Michel.

Aha, dat is dus de schuldige: het systeem. Ik was al aan het denken dat het over realiteiten ging, zoals de realiteit dat flexibiliteit nu eenmaal een hoge prijs heeft, of je wil of niet. Maar neen, een systeem van 40 à 50 jaar oud heeft natuurlijk toch geen enkele relatie tot de realiteit. Beter het systeem van onze buurlanden. De overheid zal ook wel inzien dat het de consument niet interesseert hoe zijn pakjes verpakt zijn

Doordat de Belg steeds vaker over de grens gaat shoppen, fysiek of in cyberspace, leidt dat tot een daling van de inkomsten voor de winkeliers, maar natuurlijk ook voor de overheid, via de belastingen.

Dus in onze buurlanden hebben de overheden inkomsten gewonnen uit de belastingen, en dat is goed.

De ondernemersorganisatie Unizo noemt het succes van de buitenlandse webshops nefast voor onze economie. “De Belgische economie loopt op die manier veel mis: onder meer werkgelegenheid, maar ook btw-inkomsten”, zegt Unizo-retailexpert Mien Gillis.

En er is ook werkgelegenheid in het buitenland. Waar flexibiliteit en digitale revolutie niet allemaal goed voor zijn!

Unizo wil de consument laten nadenken over wat ze waar kopen. “Maar er moet natuurlijk ook een Belgisch aanbod zijn. Er is geen Belgische Bol.com”, besluit Gillis.

Hallo? Wat is dat ene rare zinnetje daar? De consument laten nadenken?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s