wetenschappelijk en manifest wereldbeeld

In 1962 introduceerde Wilfrid Sellars het idee dat het wetenschappelijke wereldbeeld en het niet-wetenschappelijke wereldbeeld niet alleen anders naar de wereld kijken, maar ook gedoemd zijn om anders naar de wereld te kijken. Zijn onderscheiding tussen scientific image en manifest image werd snel invloedrijk. “Hoe gaan we om met de schijnbare of reële onverzoenbaarheid van enerzijds de wereld bekeken vanuit een wetenschappelijke blik en anderzijds de wereld zoals die zich in het normale leven aan ons voordoet?” De vraag is een hele filosofische subdiscipline op zichzelf geworden, de philosophy of mind. Niet alleen door Sellars, wel mede door Sellars en omstreeks dezelfde tijd.

Een halve eeuw vroeger was er een periode waarin het wetenschappelijke wereldbeeld verschillende revoluties doormaakte. Het geloof in ether werd opgegeven, Mach en Einstein braken doorheen de kaders van de oude paradigma’s.

Hoe interessant zou het geweest zijn als er aan het begin van de twintigste eeuw al iemand met het idee van wetenschappelijk en manifest wereldbeeld op de proppen gekomen was en als dat op ongeveer dezelfde manier invloed gewonnen zou hebben als in het geval van Sellars. Dan zou de situatie niet geweest zijn zoals in 1962, dat er een bewustzijn was van de onverzoenlijkheid van de wereldbeelden, maar dat het wetenschappelijke wereldbeeld al zo vast stond, en ook niet zoals vijftig jaar daarvoor, dat het volop in beweging was, maar dat bewustzijn van de onverzoenlijkheid nog ontbrak.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s